Festivalsjefen oppsummerer Gladmat

– Til å få frysninger av

Rundt 250 000 besøkende, omsetningsrekorder, og hint om nye Gladmat-konsept: Her er Gladmat-leder Maren Skjeldes tanker etter årets festival.

– Vi har grunn til å tro at vi har vært flere besøkende enn tidligere år, når vi har ligget på 250.000 besøkende. Det er fantastisk, særlig med tanke på at været har vært mer skiftende i år, sier Skjelde.

Flere utstillere rapporterer om tidenes omsetningsrekord både i kroner og øre og antall salg. Det gleder festivalsjefen, som har latt seg imponere over innsatsen utstillerne legger ned.

– Hjelmeland bruker masse ressurser på dette, med hell. For en promotering dette er for kommunen deres! Sola Strand Hotel og Hotel Victoria fraktet inn to tonn med stand. Det er bare to eksempler på arbeidet som legges ned for å skape den folkefesten Gladmat er, sier Skjelde.

I år var det flere utstillere enn på flere år. Ikke siden 2019 har det vært så mye som 130 utstillere med på Gladmat. I tillegg sier Skjelde at publikum er flinke til å gå på de forskjellige arrangementene restaurantene tilbyr.

– Gladmat i Pedersgata har, gledelig nok, blomstret under Gladmat. Sikkert godt hjulpet av gode anmeldelser i avisene, men det var så fint å se køer langt ut i gatene der oppe. Jeg tror mange i løpet av disse dagene har oppdaget hvilken fantastisk matgate dette er, sier Skjelde, som håper enda flere aktører i gaten blir med neste år og at de da kan stenge av enda mer av gaten.

To priser på Gladmatretten

Blant suksessene i år kan også Malt og Humle, Gladmats bryggeri- og sideriområde, nevnes. I fjor var dette plassert i Ledaalparken. I år ble det flyttet tilbake til festivalområdet i sentrum.

– Det har gitt merkbart flere besøkende. Vi testet i fjor, og gikk tilbake i år, og det er helt greit, tenker jeg. Det må til for å utvikle oss.

Utvikling er noe Skjelde kontinuerlig tenker på. Allerede før åpningen av årets festival var en liten del av hodet hennes i 2024: Hva ser vi som kan løses bedre til neste år?

Én av disse er prisene på Gladmatrettene. I år var det tenkt at alle skulle koste 75 kroner. I siste liten ble det oppdaget at noen utstillere hadde tolket at de kunne velge pris opptil 75 kroner. Derfor ble det bestemt at de selv kunne velge mellom 50 og 75 kroner.

– Det har vi sett at fungerte veldig bra. Vi får gjøre en grundigere evaluering av dette i etterkant, men mye tyder på at vi vil innføre dette også neste år. Det er egentlig logisk at det finnes to nivåer av priser. Noen legger langt mer innsats, kompleksitet og dyrere råvarer i disse rettene enn andre, sier Skjelde.

Mer enn bare bodene

Gladmat har et mål om å være mer enn bodene, sier Skjelde. Arrangementet skal være et viktig møtepunkt for hele matnæringen. I år ble Gladmattinget, et arrangement for å diskutere næringspolitiske temaer, for første gang avholdt.

– Her så vi et godt oppmøte blant både politikere, statsforvaltere, fylkeskommune – ja, representanter fra både byråkrati, politikken og hele matindustrien. Det ble akkurat det vi håpet det skulle bli, og vil bli gjentatt neste år.

Nytt av året var Havbruksteltet, hvor sjømatnæringen har fått skinne. Skjelde sier også hun er utrolig stolt over det faglige innholdet som for det meste har funnet sted i festivalens største telt, Kokepunktet.

– Gladmat har for meg fått en helt ny, større mening med disse konseptene. Det som har vært tilbudt nede i Kokepunktet disse dagene… Jeg får frysninger av å snakke om det. Stjernekokker som kommer så tett på publikum og får dele av sin kunnskap og lidenskap.

Hun bruker anledningen til å takke både 90 frivillige og alle samarbeidspartnere som har gjort det mulig å tilby ting som gratis kokkekurs for barn og kjøkkenhage-kurs med Øksnevad videregående skole.

Nå venter noen uker med ferie, men det blir ikke stille fra Gladmat lenge. Det jobbes kontinuerlig med å gjøre Gladmat til et året rundt-konsept, og Skjelde kan allerede nå avsløre et helt nytt Gladmat-arrangement som vil gå av stabelen 16. september.

Arrangementet har fått navnet «Kortreist». Lokalmatprodusenter og gårdsutsalg fra Egersund i sør til Suldal i nord er blitt invitert til å være med på en lokalmathandel-dag, hvor publikum oppfordres til å reise rundt for å oppdage disse.

– Et nytt steg mot vårt mål om å løfte lokalmaten og hele næringen. Vi gleder oss veldig til å fortelle mer om Kortreist etter sommeren, sier en litt sliten, men veldig lettet og fornøyd festivalsjef.

Gladmat 2023:

Årets prisvinnere

Inge Steenslands stiftelse:

Disse fikk årets Gladmatstipend

Kortreist ost produsent

16. september 2023:

Bli med på Kortreist