For oss betyr bærekraft å ta vare på ressursene som gir oss mat på bordet. Derfor vil vi drive festivalen på en måte som gir lavest mulig avtrykk og avfall – sammen med mest mulig glede. Sirkulær festival betyr redusert ressursforbruk, økt resirkulering av avfall og mer gjenbruk. For at flest mulig produkter skal leve lenger enn festivalen, ønsker vi også å redusere forbruk av engangsartikler.
Prosessen har blant annet bestått av flere spennende workshops, hvor vi har gjort en kartlegging av vår miljø- og samfunnspåvirkning. Vi har sett på Gladmat sine positive og negative påvirkninger på miljøet gjennom de ulike fasene av festivalen. Det har gitt oss anledning til å vurdere hvor vi kan ha størst påvirkning ved å endre og forbedre. Arbeidsmetoden har involvert gode samarbeidspartnere, leverandører og utstillere, og sammen har vi formet mål for fremtiden.
Den grønne strategien har gitt oss noen langsiktige mål, og anledning til å vurdere hvilke tiltak, endringer og forbedringer som vil ha størst effekt i det videre arbeidet.
På festivalene i 2021 og 2022 gjennomførte vi konkrete tiltak som du kan lese mer om i vår Gladmats bærekraftsrapport 2022 og vår Grønn vekst-trapp.
Arbeidet med den grønne strategien er finansiert av blant annet Stavanger kommune, TD Veen, Innovasjon Norge og Sparebanken Vest.