Satser på lokale matprodukter:

– En voksende interesse for kortreist mat

Resultatene etter kampanjen Helgø Meny gjorde i forbindelse med årets Gladmat ble en ny bekreftelse: Flere og flere ønsker å støtte de lokale produsentene.

– Tanken var å profilere oss på en litt annen måte en tidligere. Vi ønsket å skape en rød tråd rundt dette med lokalmat. Både leverandørene og kundene virket å være veldig godt fornøyd med resultatet.

Det sier markedssjef Oddvar Hanasand, som forteller om hvordan Helgø Meny og ASKO på en kreativ måte brukte årets Gladmat til å virkelig fronte lokalmat – også i forlengelse av festivalen.

Sammen med ASKO arrangerte Helgø Meny en egen lokalmatgate under festivalen, som ble godt besøkt. Men de tok det enda lenger: I fjorten dager etterpå kjørte de en kampanje på produktene som publikum hadde fått blitt kjent med under Gladmat.

– Disse produktene øker veldig

Med egne Gladmat-hyllelapper gjorde de det veldig enkelt for kundene å finne igjen produktene i butikken.

– Sammen med leverandørene var tanken å dra dette videre inn i butikkene, og det var veldig vellykket. Produktene fikk en god salgsøkning, særlig under kampanjen men også i tiden etter, forteller Hanasand.

– Hvordan opplever dere interessen for lokale matprodukter?

– Den er sterk og stadig voksende. Etterspørselen etter lokal smak og kortreist mat blir større og større. Dette er produkter som øker veldig, svarer Hanasand, som bekrefter at dette er et viktig satsingsområde for Helgø Meny.

– Dette er vel noe av det som har kjennetegnet oss i over 50 år. Vi har alltid hatt mye lokalmat. Det skal vi fortsette med, i fremtiden i enda større grad, forteller han.

Får skryt av Gladmat-lederen

For daglig leder i Gladmat, Maren Skjelde, er dette et strålende eksempel på en partner som virkelig vet å utnytte samarbeidet til det fulle – både under og etter festivalen. Hun håper enda flere vil tenke som Helgø Meny til neste år.

– Gladmat er enda mer enn festivalen, og Helgø Meny viser her hvordan vi kan være med på å fronte gode, lokale produkter også utover disse dagene. Jeg er veldig glad for at de støtter lokale produsenter på denne måten. Ekstra stas er det jo at de også ser at responsen er god, sier Skjelde.

Hun ser allerede frem til å se hva de ulike samarbeidspartnerne finner på til neste år.

– Det er sammen med våre dyktige partnere vi kan løfte frem matfaget generelt og lokalmaten spesielt. Bedrifter som tar dette på alvor slik Helgø Meny har gjort er med å utgjøre en forskjell, og det setter vi umåtelig pris på, avslutter hun.

Vil din bedrift finne på noe gøy sammen med Norges største matfestival? Bli Gladmat-partner!