Onsdag ble Gladmat-festivalen offisielt åpnet. Ledet av TV Vest-profil Brigt Skrettingland fikk vi se både Christine Sagen Helgø (NHO Reiseliv), statssekretær Anette Stegegjerdet Nordberg, ordfører Tormod Losnedal og fylkesordfører Ole Ueland fortelle om viktigheten av Gladmat.
Tradisjon tro delte Inge Steensland Stiftelse ut to priser til mataktører som har vist engasjement, innovasjon og bærekraft. Fra og med i fjor er beløpet på hele 50 000 kroner til hver av vinnerne.
Juryen har i år bestått av Kristin Austigard (Det Norske Måltid), Monica Dahlmo (Statsforvalteren i Rogaland), Gjermund Dahl (Clarion Hotel Energy) og Caroline Øverland (Opplæringskontoret for restaurant og matfag).
– Stipendet tildeles en aktør som gjennom mange år har bidratt til å øke kunnskap, engasjement og bevissthet rundt mat, bærekraft og gode matvaner, sier juryen om årets første vinner, Mari Hult.
