Nyheter

Lær å lage verdens beste smoothier

Hvordan blir en smoothie sunn? Søt? Mettende? Bærekraftig? Og må alt kjøpes på helsekosten…?

Berit Nordstrand gir deg svar på alt det du lurte på, og ikke visste at du lurte på, om de populære drikkene.

– Kjartan tryller fram fantastiske smaker med mine ingredienser. Her snakker vi probiotisk mat, fermenterte urteekstrakter, og smoothier med fett, fiber og protein på ingredienslista. Så ja, de er faktisk verdens beste, sier Berit Nordstrand.

Møt Berit Nordstrand under årets Gladmatfrokost!

Berit er lege, kognitiv terapeut og mor til seks barn. Hennes budskap er at små hverdagsgrep kan gi deg et mer innholdsrikt og positivt liv. I 2015 ga hun og Kjartan ut «Verdens beste familiekokebok».

– Familiekokeboka lanserte vi under Gladmat-festivalen i 2015, og der var det en fantastisk herlig stemning. Kortreist mat, gode opplevelser.. Det frister til gjentagelse. Jeg synes det er så bra at det også er et faglig program (Kokepunktet – dagen før gladmat. red.anm). En ting jeg har lært av Kjartan er at når vi møtes så løfter vi hverandres kunnskapsnivå.

Nå følger de altså opp suksessen med en smoothiebok. En annerledes smoothiebok.

– Jeg vil at folk skal kose seg mer, med råvarer som har de næringsstoffene som vi trenger mer av. Vi spiser for lite plantebasert mat, og for ensidig. Med bøkene våre ønsker vi å hjelpe folk med å øke inntaket av grønnsaker, frukt og bær. Kjartan briljerer med smak. Har du lyst på magiske smaksopplevelser så er dette boka for deg.

Med audiens hos sunnhetsdronningen benyttet vi sjansen til å spørre om åtte ting vi alltid har lurt på om smoothier:

– Hvordan blir du mett av en smoothie?
 Jo, med nøtter, olivenolje, kokosfett og andre gode, mettende ingredienser. I den ene smoothien har vi for eksempel oljvenolje og ovnsbakte tomater i, og har du røde bær i en smoothie så er det supert å blande inn litt rødbete. Urter er også godt i smoothies.

– Hvordan blir en smoothie sunn?
 I boken skriver vi om mineraler som vi ofte får for lite av i Norge. Vi spiser nesten ikke mineraler lenger, så hvorfor ikke snike de inn via en smoothie? Sitrusskall styrker tarmfloraen. Slike eksempler har vi masse av i boken.

Smoothie fra boken. (Foto: Arne Bru Haug)

– Hvordan kan en gjøre smoothien søtere?
– Kaldslynget honning og økologisk banan er to råvarer som er fine å bruke til å gi ekstra sødme. Kokosblomstsukker er kanskje den mest bærekraftige søtningen vi kan bruke, det har en glykemisk indeks på 35, forstyrrer ikke blodsukkeret og styrker tarmfloraen.

– Hva tenker du om bærekraftige ingredienser i smoothiene?
– Å lage smoothier er en super måte å bruke opp råvarer som er godt modne. Det er mer næring i smakene som gir mer smak, og det er mer smak i moden frukt og grønnsaker. Disse er også gode for helsen din – smak og helse er som regel sammenfallende. For å nå FNs bærekraftmål må vi sammen dra lasset. Alle må spise mye mer planter.

– Må du på helsekost for å kjøpe alle råvarene?
– Ikke i det hele tatt! Faktisk så bruker vi enebær og andre bær og ville vekster i boka som du faktisk kan plukke selv. Vi lærer leseren om hva som kan plukkes – granskudd, hylleblomst, løvetann, multer, rips, nyper, epler… Det finnes veldig mye bra ingredienser i naturen rundt oss.

Er smoothiene vanskelige å lage?
– Målet vårt er å nå ut til folk som har det travelt og som vil kose seg litt mer. Mange av smoothiene er lette å få til i farta, noen krever litt mer planlegging.

– Når passer det å drikke smoothiene?
– Smoothie er perfekt når du har søtsug! Selv bruker jeg det ofte som dessert etter lunsjen, og som kveldskos.

– Har du noen ekstra tips å komme med sånn helt på tampen?
– Frys gjerne ned appelsinbiter før du har de i smoothien, det gir bra konsistens. Har du urter som begynner å visne – frys de ned med vann, og ta fram vann med isbiter med urter på bordet når du har gjester.

«Verdens beste smoothier» er en vakker og praktisk bok med rundt 100 oppskrifter.

Les mer om boken på forlaget sine nettsider.

Berit Nordstrand viser fram en av oppskriftene i boken. (Foto: Mari Hult)