Nyheter

Grøtens fortreffelige egenskaper

Alle kan få til grøt, mener Stavangers egen grøtdronning, Tamara Kuklina.

23. oktober er grøtens dag, men for Tamara er det grøtdag året rundt. Hun er gründeren bak Grøtbilen og Socialcooking.no, har vært med i NM i grøt to ganger, og serverer jevnlig grøt til sultne siddiser både som catering og gjennom Grøtbar-konseptet sitt.

– Grøt er ganske enkel og næringsrik mat som ikke krever mye kokkekunnskap så alle kan få det lett til. Jeg brenner for å vise at det finnes veldig mange forskjellige korntyper som en kan lage grøt av. Du kan spise det til frokost, lunsj eller middag, grøten kan være allergenfri og vegansk, sweet eller savoury. Jeg mener at grøt har vært undervurdert, og vil gjerne at flere ser de uendelige mulighetene og fordelene ved å spise grøten.

I år var Tamara og grøtbilen hennes på plass på Gladmatfestivalen, og der serverte hun varm og kald hirsegrøt. Grøten sikret henne en nominasjon til prisen «årets nyskaper».

– Jeg lager mest av hirsegrøten, det er den som er blitt alles favoritt. Men på mine søndagsgrøtbufeeter på Absinthen serverer jeg også bokhvete- og quinoagrøt. Det nyeste jeg har prøvd meg på er å lage steel-cut havre med ris- og mandelmelk, og det ble utrolig godt! Jeg liker å eksperimentere med kombinasjoner av både korn- og melketyper, og å smake meg frem. Personlig er jeg veldig åpen for nye smaker, men ser at de fleste er veldig forsiktige, så jeg tør nok ikke å servere alt jeg finner på til andre ennå.

Har du lyst å få smake grøten til Tamara selv? Mulighetene er mange fremover.

– Jeg har faste dager med søndagsgrøt på Absinthen – de neste er 5. november og 3. desember. Da er det buffet og alle får smake på det de tør og vil. I tillegg skal jeg være med på en del markeder fremover, og jeg leverer grøt til lunsj og middag hos ulike bedrifter og organisasjoner. Det beste er å følge med på Facebook.

Har du ikke anledning til å møte verdens blideste grøtgründer så kan du også lage grøten hennes hjemme. Oppskriften under er på den populære hirse- og havregrøten, laget med ris-, kokos- og mandelmelk.

Ingredienser: 

  • 1 del hirse
  • 1/3 del småkokte økologiske glutenfri havregryn
  • 2 deler vann
  • 3 deler ris & kokos melk
  • 2 deler ris & mandel melk
  • litt salt

Framgangsmåte: 

  • Kok vann med hirse, ha i litt salt
  • Ha i havregryn
  • Når det meste av vannet er fordampet, ha i melk,­ tilsett litt og litt, rør mens du tilsetter melken. Kan være lurt å fordele alt i mindre porsjoner og vente til grøten kommer til kokepunktet før du tilsetter neste porsjon av væske
  • La grøten småkoke på lav varme i ca. 35 minutter, rør av og til.

Serveringstips: Grøten smaker godt uten noe tilbehør, men du kan gjerne eksperimentere og finne ut hva du liker best ­av honning,  ferske bær, kokos, sukker eller syltetøy.

Tamara synes kokosflak (eller kokosmasse) og litt skogsbærsyltetøy er best!